Goedgelovige sukkels

IngsocVrijspreker: Op een bepaald punt raken de heersers door hun goedgelovige sukkels met oorlogen, concentratiekampen en economische sprongen voorwaarts. Hoe moet dat dan verder?

Opperdienaar: Onderdanen zijn inderdaad als brandhout, uiteindelijk zijn ze opgebrand en de goedgelovigste zijn het aanmaak hout, dus die gaan het eerst in het vuur en de vrijheidslievende zijn die grote blokken die je bijna niet aan krijgt, tenzij het vuur heel heet is. Als heerser is succes als zodanig je ondergang, je probeert je onderdanen dom te houden en afhankelijk, maar tegelijkertijd moeten ze slim zijn om je van welvaart te voorzien en te overleven. 

Dilbert strip, we want them bright clueless

Om de zaak te rekken, geven we daarom middels allerlei subsidies de goedgelovigste een voordeeltje bij het voortplanten ten koste van onze tegenstanders. Hele verstandige en verantwoordelijke mensen nemen misschien 1 of 2 kinderen na zorgvuldige afweging, terwijl de onderkant van de samenleving er op los reproduceert zonder zich al te veel zorgen te maken. Die kosten nemen we graag voor onze rekening, want dit zorgt voor nieuw brandhout en dat hebben we nodig om het vuur heel heet te krijgen voor de grote blokken.

Vrijspreker: Maar waarom toch altijd die maatregelen die naar ondergang lijden? Zou het niet gemakkelijker zijn als we die economische centraal geplande sprongen voorwaarts die miljoenen doden opleveren, achterwege lieten?

Opperdienaar: Dit citaat komt uit een boek in een boek. In de roman 1984 van George Orwell is de hoofdrolspeler op zoek naar het boek waarin uitgelegd wordt hoe de partij, INGSOC, werkt. Als hij het in handen krijgt, leest hij dit.

De Partij zoekt macht als doel op zich. We zijn niet geïnteresseerd in goeds voor anderen; we zijn alleen geïnteresseerd in macht. Niet in welvaart, luxe, een lang leven of geluk: alleen in macht, pure macht. Wat pure macht betekent zal je nu begrijpen. Wij verschillen van alle oligarchieën uit het verleden, in de zin dat we weten dat we doen. Al de andere, zelfs degenen die op ons leken, waren lafferikken en hypocrieten. De Duitse nazi's en de Russische communisten kwamen heel dichtbij ons in hun methodes, maar hadden nooit de moed om hun eigen motieven te erkennen. Ze deden het voorkomen alsof, geloofden het misschien zelfs, dat ze de macht hadden gegrepen tegen hun zin en voor een beperkte tijd en dat een paradijs waar mensen vrij en gelijk zouden zijn, op het punt stond aan te breken. Wij zijn zo niet. Wij weten dat niemand de macht grijpt met het doel deze op te geven. Macht is geen middel; het is een doel. Je vestigt geen dictatuur om een revolutie veilig te stellen; je ontketent een revolutie om een dictatuur in te stellen. Het doel van vervolging is vervolging. Het doel van martelen is martelen. Het doel van macht is macht.

Vrijspreker: Voor libertariërs is het soms moeilijk om ons te verplaatsen in machtszoekers. Is het niet zo dat ze alleen macht willen om het geld van de onderdanen te kunnen roven?

Opperdienaar: Nee, wij zoeken geen macht vanwege geld. Wij zoeken geld, omdat er sommige mensen zijn waar we nog geen macht over hebben. Wie macht bezit, heeft geen noodzaak voor geld. Hij pakt alles waar hij zin in heeft. Geld is alleen noodzakelijk voor mensen waar we nog geen macht over hebben. Wij smijten niet voor niets alle welvaart die de onderdaan creëert in de afvalbak. Wij laten niet voor niets miljoenen produktieve mensen sterven in concentratiekampen. We zoeken zijn toekomstige welvaart niet, we zoeken zijn onderwerping.

Comments:

Doneer5