De God Helm

Vrijspreker: Als christendom, jodendom, de islam en de staat allemaal religies zijn, waar moet een religie dan aan voldoen?

Opperdienaar: Allereerst moet het de volgende karakteristieken hebben:

  • -Heilig boek met regels zonder welke de samenleving in chaos vervalt (bijbel, torah, koran, wetboek)
  • -Gehoorzaamheid aan iets dat niet bestaat (God, natie) of in ieder geval geen mening heeft (standbeeld), almachtig is, met een zelfverklaarde representant die wel een mening heeft (priester, president)
  • -Oorsprong verhaal (schepping of "In den beginne was leven eenzaam, armzalig, bruut en kort")
  • -Zondvloed verhaal
  • -Verre beloftes in de toekomst (hiernamaals, AOW)
  • -Uitverkoren volk
  • -Erfzonde (gelovige is een geboren slechte minkukel)
  • -Gebouwen religie hebben imposante architectuur en hoge deuren
  • -Er zijn onnavolgbare wijze om de almachtige te beïnvloeden (bidden, stemmen)
  • -Rituelen

Vrijspreker: Dat begrijp ik, maar wat maakt het verschil tussen een succesvolle godsdienst en een mislukking, als je er 1 ontwerpt?

Opperdienaar: Daar heeft de schrijver van het boek "The Mind Club" ook wat over te zeggen.

Stel dat je op het punt staat om een van de volgende 2 godsdiensten te verzinnen:

  • A. God genaamd Quitus, die zichzelf onzichtbaar kan maken, elk gesprek op aarde kan horen en alleen kan sterven door hem te dwingen een plant te eten die diep in de Amazone groeit.
  • B. Een levensvorm R443TTS die vaak oogt als een dikke pasta, maar zich ook kan omvormen tot een veren hoed. Hij spreekt alleen in kliks en fluitjes en eet alleen kwartjes uit 1979 en gaat naar andere universa elke 14 dagen op dinsdagen in maanden die op 'er' eindigen.

Welke godsdienst zal het snelst aanhangers winnen?

Vrijspreker: Ik denk godsdienst A.

Opperdienaar: Precies, het moet relatief dicht bij ons staan, met wat ongebruikelijke extra's. In 'Science fiction' zie je immers ook geen wezens die al te ver van de mens af staan. Niets heeft de grootte van een continent of de reactiesnelheid van een stalagmiet. 

Vrijspreker: Is iedereen wel gevoelig voor een godsdienst? Zelfs als deze aan alle eerder genoemde kwaliteitseisen voldoet?

Opperdienaar: Michael Persinger denkt van wel en heeft de zogenaamde God Helm ontwikkelt. Een apparaat dat zelf de meest geharde atheïst op zijn hoofd kan zetten om god zelf te ervaren. Het stuurt een zwak magnetisch veld door een frontale hersenkwab en voila, je hebt een god ervaring.

Dat zou zelfs de beroepsgroep moeten bekeren die het meest sceptisch is over religie te weten psychologen. Een recent onderzoek wees uit dat van hen 50% atheïst is en slechts 13% een sterk geloof in een religie heeft.

 

Most silent room

Comments:

Doneer3